27 Ocak 2017 Cuma

ELMALI TURTA...Doyulmaz Tadına...

Geçtiğimiz yaz bahçe elmaları ile pişirdiğim Elmalı Pay'ı bir önceki yazımda anlatmıştım. Yazlık komşularımla bir araya geldiğimiz ikindi çaylarında ikram etmek için bir kaç defa daha pişirdim. Her defasında da beğenildi. Çok yıllar öncesinden bildiğim Elmalı Pay'ları yeniden pişirmeye başlamamın aslında bir sebebi var. Onları pişirdiğim zaman annem-babam ve ailenin diğer büyükleriyle hep beraber olduğumuz o eski güzel günleri hatırlıyorum.


Şimdi rahmetle andığımız annem o günlerde tüm akraba ve arkadaşları için ayda bir gün kabul günü düzenlerdi. Kabul günlerinin en büyük özelliği misafirleri zengin bir sofrada ağırlamaktı. O sofralar için ben de anneme yardım ederdim. Bir gün önce akşam iş dönüşü mutfağa girer meyveli bir yaş pasta ile bir tepsi de Elmalı Pay pişirirdim. Ertesi sabah, Elmalı Pay'ları üzerlerine pudra şekerlerini serpip, servis tabağına dizer, yaş pastamı da süsledikten sonra işime giderdim.

Anneciğim kabul günlerinde misafirlerini ağırlamak için hazırlıklarına bir hafta önceden başlardı. Birikmiş çamaşırlar yıkanır ev baştan başa, kıyı bucak temizlenirdi. Kabul gününe iki gün kala ikramlıkları pişirmek üzere mutfağa girerdi. Zeytinyağlı Yaprak Sarma'lar pırıl pırıl servis tabağına dizilir, Peynirli ve Kıymalı börekler kabul günü sabahı pişirilmek üzere tepsilere döşenirdi. Annemin patates salatası da çok lezzetli olurdu. Bu bahsettiğim menü'den taviz vermezdi ama bazı günlerinde, öğrendiği değişik bir tarifi ilave ederek sofrasını zenginleştirirdi..


O günlere olan özlemim mi bilmiyorum yazlıktan dönüşte de bir kaç defa pişirdim. Geçen gün yine mutfağa girdim ve elmalı içi pişirip, hamurunu yoğurdum. Bir iş için dışarı çıkmam gerekiyordu, dönüşte pişirmek üzere hamuru üzerini bir bezle örterek buzdolabına kaldırdım. Eve dönüşüm geç olunca, kurabiyelerimi pişirmek ertesi güne kaldı. Ertesi gün de mümkün olmayınca üçüncü gün pişirmek üzere hamuru dolaptan çıkardım.

Bilmem size de olur mu? Bir kaç kere üst üste pişirdiğim yemek veya hamur işleri bende bıkkınlık yaratır ve bir süre ara vermek isterim. Yine öyle oldu ve Elmalı Pay pişirmekten usandığımı hissettim. Elmalı iç ve hamur önümde ne yapacağımı düşünürken Turta pişirmeye karar verdim. Elmalı iç malzemem ve hamurum hazır olduğu için Turta'yı fırına vermek uzun sürmedi. Fırın da üzerine düşen görevi yapıp, turtayı pişirince iş komşuları davet etmeye kaldı.


Siz de elmalı hamur işlerini seviyorsanız ve bu eski tarifi biliyorsanız ıhlamur veya çayın yanına pişirmeyi ihmal etmeyin. Eğer bilmiyorsanız benim vereceğim tarifi uygulayabilirsiniz.

Afiyet olsun!


MALZEMELER;

Hamurun Malzemesi;

1 Çay Bardağı Sıvı Yağ
1 Çay Bardağı Yoğurt
125 gr. Margarin veya Tereyağı (oda sıcaklığında)
1 Paket Kabartma Tozu
3 Su Bardağı Un (elenmiş)


İç Malzemesi;

4 Elma (püre için)+ 2 Elma (dilim)
4 Çorba Kaşığı Toz Şeker
1 Tatlı Kaşığı Tarçın
Yarım Çay Bardağı Ceviz içi (iri kıyılmış)

Üzeri için;

Marmelat
Pudra Şekeri


YAPILIŞI;

Elmalı İç;

Elmalar yıkanıp, kabukları soyulur, pişeceği tencereye rendelenir ve şekeri ilave edilir.
Elma rendesi orta ateşte şeker eriyene kadar, daha sonra kısık ateşte suyunu çekinceye kadar pişirilir.
Ocaktan alınan elma rendesi ılınınca, tarçın ve dövülmüş ceviz içi ilave edilip, iyice karıştırılarak soğumaya bırakılır.

Hamur;

Hamuru için bir kabın içinde yağlar ve yoğurt birbirine iyice karıştırılır.
İçine kabartma tozu ilave edilmiş elenmiş un yavaş yavaş ilave edilerek yumuşak bir hamur elde edilir.
Yarım saat kadar dinlendirilen hamurdan üzerine yapılacak kafes için bir miktar ayrılır.
Hamur sığ kenarlı turta kalıbına elle hafifçe bastırılarak ve kenarları yükseltilerek döşenir.
Hamurun üzerine, her tarafına eşit miktarda olmak üzere elmalı iç kaşık yardımıyla yayılır.
Onun da üzerine, kabukları soyulmuş iki elma dilimlenir ve muntazam bir şekilde dizilir.
Ayırdığımız hamur, un serpilmiş tezgah üzerinde merdane ile açılır.
Bıçakla uzun şeritler halinde kesilen hamurlar elma dilimlerinin üzerine kafes şeklinde yerleştirilir.
170 derece sıcaklığa ayarlı soğuk fırında altı-üstü kızarana kadar pişirilir
Fırından çıkarılan turta ılınınca üzerine varsa herhangi bir marmelat az suyla inceltilerek sürülür ve soğumaya bırakılır.
Soğuyan turta, üzerine pudra şekeri serpildikten sonra servis tabağına yerleştirilir.
Üçgen dilimler halinde servis edilir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

DEĞERLİ YORUMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER.

Not: Gmail hesabı olmayan arkadaşlar yorum yazmak için yorumlama biçiminden anonimi seçerek yazabilirsiniz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...