27 Ocak 2015 Salı

ZEYTİNYAĞLI BARBUNYA FASULYESİ...Kuru Barbunya'dan Mamûl...

Geçen yıl mutfakta kış hazırlıklarını biraz abarttığım için olsa gerek kış bitmiş, neredeyse yaz geliyorken ve turfanda taze ürünler pazar tezgahlarında boy göstermeye başlamışken almıştı beni bir telaş. Derin dondurucuya tıka-basa doldurduğum sebzeleri bitirmek için başlamıştım dolaptan çıkarıp, çıkarıp pişirmeye. Bunlardan biri de barbunya fasulyesiydi.


Zeytinyağlı barbunya fasulyesi günlük soframızda sıklıkla yer almaz ama misafir sofralarımızın olmazsa olmazıdır. Sadece misafir soframızda yer aldığı için tüketemediğimiz barbunya fasulyelerini bitirmek için çok sık pişirince biraz bıkkınlık geldiğini itiraf edeyim. Yaşadığım bu tecrübenin ışığında bu kış için dondurucuya bir kaç pişirimlik barbunya koymak yeter diye düşünmüştüm.

Gelgelelim, bu defa da kışın ortasında barbunya fasulyemiz bitiverdi. Dışarıdan dondurulmuş bezelye almışlığım çoktur ama dondurulmuş barbunya fasulyesini satın almak aklıma bile gelmedi. Gittim, marketten kuru barbunya aldım. Aldım almasına da kuru barbunyadan zeytinyağlı yemek yapmak düşüncesi bana biraz yanlış gibi geldi. Çünkü, eskiden evimizde kuru barbunya pişerdi ama bu yemek mutlaka kıymalı olurdu.


Kuru barbunya fasulyesi bizim evde kıymalı olarak pişiyorsa da başka evlerde pilakisinin yapıldığını biliyorum. Barbunya Pilaki, evlerde pişirilirdi ama bilhassa içkili lokantaların en güzide mezelerinden biridir. Barbunya Pilaki, en iri boy barbunyadan salça kullanılmadan ve halis zeytinyağı ile pişirilir. Ağır ateşte, hurma gibi pişmiş, yağına kalmış iri taneli Barbunya Pilaki ufak beyaz porselen meze tabaklarına pek yakışır. Üzerine mutlaka az biraz maydanoz ince ince kıyılır ve yanında limon dilimiyle servis yapılırdı.


Derin dondurucunun olmadığı yıllarda o pilakiler kuru barbunyadan yapıldığına göre bir daha ki sefere pilakisini ve etlisini de pişirmeye karar vererek, kuru barbunyadan zeytinyağlı yemeğimizi pişirdim. Bilenler âlâsını yapar da bilmeyenler için tarifini aşağıya yazıyorum

Afiyet Olsun!



ZEYTİNYAĞLI BARBUNYA FASULYESİ (Kuru Barbunya)

MALZEMELER;

2 SU BARDAĞI KURU BARBUNYA
1 ADET İRİ BOY KURU SOĞAN
1 ADET ORTA BOY HAVUÇ
5-6 DİŞ SARIMSAK
2 YEMEK KAŞIĞI DOMATES PÜRESİ
KAŞIĞIN UCUYLA DOMATES SALÇASI
YARIM ÇAY BARDAĞI ZEYTİNYAĞI
TUZ
ÜZERİ İÇİN KIYILMIŞ MAYDANOZ

YAPILIŞI;

BARBUNYALAR İYİCE YIKANIR
BİR GECE SUDA BEKLETİLİR
ERTESİ GÜNÜ DİRİ KALACAK ŞEKİLDE HAŞLANIR, SÜZGECE ALINIR
YEMEĞİN PİŞECEĞİ TENCEREDE YEMEKLİK DOĞRANMIŞ SOĞAN VE YUVARLAK DOĞRANAN HAVUÇLAR YAĞDA ÇEVRİLİR
EVVELA SALÇA İLAVE EDİLİR. SALÇA BİR KAÇ KERE KARIŞTIRILDIKTAN SONRA DOMATES PÜRESİ İLAVE EDİLEREK, KARIŞTIRMAYA DEVAM EDİLİR
DAHA SONRA SARIMSAKLARLA BERABER HAŞLANMIŞ BARBUNYALAR TENCEREYE KONUR.
KALAN ZEYTİNYAĞ VE ÜZERİNE KADAR SU İLE TUZU DA İLAVE EDİLDİKTEN SONRA ORTA ATEŞTE KAYNAMAYA BIRAKILIR
KAYNAMA BAŞLAYINCA ATEŞ KISILIR
HAVUÇLAR VE BARBUNYALAR YUMUŞAYINCA ATEŞ KAPATILIR
YEMEK, TENCERESİNDE SOĞUMAYA BIRAKILIR
SOĞUYAN YEMEK SERVİS TABAĞINA BOŞALTILIR
ÜZERİNE İNCE İNCE MAYDANOZ DOĞRANIR
YEMEĞİNİZ SERVİSE HAZIRDIR.

AFİYET OLSUN!

NOT; BİR GÜN BEKLETİLİRSE YEMEĞİN LEZZETİ DAHA DA ARTAR..





7 yorum:

  1. Zeytinyağlı barbunyayı çok severim. Özellikle çiğini daha çok seviyorum.

    YanıtlaSil
  2. Demek öyle Sevgili Rabia´cigim, yazin geldigini sanip kisliklari biran önce bitirme cabasina girmene bayildim:)) Zaten yaza da fazla kalmadi, söyle 4-5 ay kadar biseyyy:))
    Kuru Barbunyayi ben de hep zeytinyagli yaparim, etlisini hic denemedim...
    Güzel bir haftasonu gecirmenizi diliyorum...

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Rabia ah benim de dondurucu da bir poşet barbunyam var ve evde zeytinyağlı yemeğim bitmişken hazır hemen yarın ilk işim bende yapayım çok severim eline sağlık canım afiyetler olsun.

    YanıtlaSil
  4. Eskiye götürdünüz beni gerçekten eskiden kuru barbunya kıymalı pişerdi. Benim en sevdiğim yemeklerden biridir barbunya yemeği ama dediğiniz gibi çok sık da pişmez evlerde. AAklıma getirdiniz yarın dondurucudan çıkarıp pşişireyim. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  5. Oğlumun en sevdiği yemek her türlüsünü yaparım derin dondurucuya bende çok atıyorum sonrada mevsimi gelirkende bir telaş başlıyor bitirme telaşı..sevgiler...

    YanıtlaSil

DEĞERLİ YORUMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER.

Not: Gmail hesabı olmayan arkadaşlar yorum yazmak için yorumlama biçiminden anonimi seçerek yazabilirsiniz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...