20 Şubat 2013 Çarşamba

MONTAIGNE...Denemeler...

"Gideceği limanı bilmeyene, hiçbir rüzgarın faydası yoktur." 

Mütevazi kitaplığımdan seçtiğim üç kitabı daha önce sizlerle paylaşmıştım. Aslında, tanıtacağım ilk kitabın, başucu kitabım olan Montainge'nin Denemeler'i olması gerekirdi. 




Bu kitabı, -naçizane- tanıtmak için cahil cesaretiyle ve de geç olsun güç olmasın diyen atalarımızın bize verdiği güçle anlatmaya başlayabilirim.
Elimdeki bu kitap, -Sabahattin Eyüpoğlu'nun Türkçesi ile Cem Yayınevinin Dünya Klasikleri serisinden 1982 baskısı- gerçek manada bir başucu kitabı. Her evde bulunması her kitapseverin mutlaka okuması gereken ve özel günlerde hediye edilebilecek değerde bir kitaptır. 





"Niçin başka güneş başka toprak ararsın, yurdundan kaçmakla kendinden kaçar mısın?"

Michel de Montaigne, (1533-1592) babasının özel ilgisi sayesinde ana dilinden önce Lâtince'yi ve bunun yanı sıra da Yunanca'yı öğrenmiştir. Lâtin ve Yunan edebiyatından, bilhassa şiirlerinden çok etkilenmiş olan Montaigne, babasının isteği ile çeviriler yapmıştır. Yaşadığı şehrin yönetiminde -İdare Meclisinde- ve dış ülkelerde, devleti adına çeşitli görevlerde bulunmuş, daha sonra -38-40 yaşlarında- tüm görevlerinden istifa ederek babasından miras kalan çiftliğine yerleşmiştir. Burada Les Essais diye adlandırdığı yazılarını yazmaya başlamıştır. 

"Benim mesleğim, sanatım yaşamaktır." 

Montaigne yazma gayesini, ölümünden sonra ailesine kendi hakkında daha fazla bilgi bırakmak olarak açıklamaktadır. Tüm insanların yararlanacağı mükemmeliyetteki yazıları için bu kadar mütevazi olan yazar, yazıları hakkındaki diğer yorumlarında da bunu açıkça ortaya koymaktadır. Yazılarında sadece kendini anlattığını söylerken, "Ben kitabımı yaptığım kadar da kitabım beni yaptı" diyebilmektedir.

"İnsan her yerde hep o insandır ve bir insanın özünde soyluluk olmadımı dünyanın tacını da giyse çıplak kalır."


Yazarın yaşadığı yıllarda süren Fransa'daki iç savaş nedeniyle ülkesinde ve Avrupa'da yaşanan Rönesans doğrultusunda serbest düşünceyi savunmuştur. Babadan kalma donmuş düşünce kalıplarını zorlamış, başka türlüsünü düşünmeyi kimsenin göze alamadığı - dini- inanışlara ait bilgilerden şüphe etmek üzerine yazılar yazmıştır.

"Dünyada insanlığını bilmekten, insanca yaşamaktan daha güzel daha doğru bir iş yoktur."

Yazdıklarına -Les Essais- yani Denemeler diyen yazar, bu eseriyle edebiyat tarihinde o güne kadar emsali olmayan bir türü literatüre sokmuş oluyordu. Bu yönüyle yaratıcılığı da olan ve "Her insanda, insanlığın bütün halleri vardır." diyen yazar, kendini anlatırken aynı zamanda bütün insanlığı da anlattığını ifade etmektedir. 

Bu kitap, kısaca "Kendini tanı" ilkesinin bütün bir ömre uygulanmasıdır.







10 yorum:

  1. güzel bir tanıtım yazısı olmuş.. ben de çok sevdim bu kitabı.. bununla ilgili bende post yazmıştım..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, aynı kitabı okuyup, sevmiş ve paylaşmışız.
      Sevgiler...

      Sil
  2. Hatırlattığınız için teşekkürler. Sevgiler Rabia Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Gülsen Hanım, ziyaretiniz için.
      Sevgilerimle...

      Sil
  3. Ben bu kitabı okuyamadım ve sevemedim bi
    liyor musunuz? Sebebi ortaokulda Türkçe öğretmeni dönem ödevi olarak vermişti, tabi o yaşta hiçbir şey anlamamıştım. Hatta bu yüzden sınıfta kalıyordum o sene. :)) Sonraki yıllar gene okumaya çalıştım ama o ilk intiba var ya değişmedi ne yazık ki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortaokul çocuğu için erken olabilir. Ben de her okuduğumda daha fazla şey farkediyordum. Benim kitap eski basım, yeni basım belki farklıdır. Zaten çeviriler sadece seçki, aslının tamamı yok galiba.
      Kitapla ilgili hatıranızı paylaştığınız için teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Lise yillarinda,bazi bölümleri ders kitaplarinda okutulmustu hatirliyorum.Ama,dogrusu alip da okumak hic aklima gelmedi.
    icinden secmis oldugun cümleler harika;insan her yerde hep O insandir......cok hosuma gitti...
    Paylasimin icin tsk.ediyorum Sevgili Rabia.Güzel bir haftasonu gecirmeni diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enteresandır, okul kitaplarımızdaki okuma parçalarından çoğunu hatırladığım halde Montaigne okuduğumuzu hiç hatırlamıyorum.
      Bir arkadaşıma hediye verdiğim ilk Denemeler kitabımı 70'li yılların başında almıştım. Burada tanıttığım ikinci kitabım. 16. Yüzyıldan günümüze gelmiş değerli bir kitap.
      Ziyaretin için teşekkür ederim :)

      Sil
  5. Ben bu kitabın Milli Eğitim baskısı ortaokul üçüncü sınıfta okumuştum sonra lise de yine okudum çift dikiş oldu ama tam oldu :) büyük düşünürün büyük ürünü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O yıllarda hiç ilgimi çekmemiş anlaşılan, ben farkettiğimde çoktan hayatın içine dalmış, yaşam mücadelesi veriyordum.
      Ziyaretin için teşekkür ederim :)

      Sil

DEĞERLİ YORUMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER.

Not: Gmail hesabı olmayan arkadaşlar yorum yazmak için yorumlama biçiminden anonimi seçerek yazabilirsiniz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...